
1 
 

REPUBLIC OF KENYA 

IN THE MATTER OF THE MEDIA ACT CAP 411B 

               IN THE MEDIA COMPLAINTS COMMISSION OF THE MEDIA COUNCIL AT NAIROBI 

                                                 COMPLAINT NO.083/2010 

PETER MBUTHIA GACHUHI……………………………………………………………………COMPLAINANT 

                                                                         VERSUS 

NATION MEDIA GROUP……..………………..…………………………………………………1ST RESPONDENT 

MACHARIA GAITHO……………….….…………………………………………………………….2NDRESPONDENT 

 

DECISION OF THE COMPLAINTS COMMISSION 

 

Mr. Peter Mbuthia Gachuhi, hereinafter referred to as the Complainant, lodged a formal 

complaint with the Media Council of Kenya on 12th May 2010 against the Nation Media Group, 

hereinafter referred as the 1st Respondent, and Mr. Macharia Gaitho, hereinafter referred to as 

the 2nd Respondent. The Complainant is an Advocate of the High Court of Kenya working with 

the law firm Kaplan and Stratton advocates. The Complaint is based on opinion article that was 

written by the 2nd Respondent, a leading and respected journalist and opinion writer working 

for the 1st Respondent. The article complained about was carried in the Daily Nation 

Newspaper of 20th April 2010 published by the 1st Respondent, arguably the leading media 

house in the East African region. 

THE COMPLAINT 

The Complainant complained about the article titled Want Kenya to be landlocked? Just do 

away with kadhi courts, written by the 2nd Respondent and published by the 1st Respondent on 



2 
 

20th April 2010. The nature of the complaint is that the said article “is most alarming, 

sensational and inaccurate and meant to elicit a violent and divisive reaction on the ongoing 

debate”. The Complainant complained about the story because it was “misleading, inaccurate, 

inflammatory, biased, promotes ethnic animosity and promotes a violent reaction towards 

those asking for a NO vote at the referendum especially the Christians”. The Complainant added 

that’ “the article will lead to a Muslim-Christian confrontation on the Kadhi Courts which should 

be avoided at all costs”. As remedy, the Complainant sought a correction and publication of an 

appropriate commentary. 

The Complainant resorted to lodge a formal complaint with the Media Council of Kenya after he 

had earlier written a letter of complaint to the 1st Respondent, for the attention Mr. James 

Kinyua, on 22nd April 2010 and did not receive a response. In that letter, he had urged the 1st 

Respondent “to immediately issue a statement in like prominence, retracting the article with a 

suitable apology failing which, a complaint will be lodged with the National Cohesion and 

Integration Commission and with the Media Council”. 

THE ARTICLE COMPLAINED ABOUT 

The article complained about was produced before the complaints commission. It was indeed 

written by the 2nd Respondent and published by the 1st Respondent in the Daily Nation 

newspaper on 20th April 2010. The title was Want Kenya to be land-locked? Just do away with 

Kadhi courts. To get the full gist of its content, we hereby reproduce its body: 

It’s just as well that victory for the No campaign would not lead to the removal of the Kadhi’s 
courts from our constitution. 

For if that happened, Kenya would become a landlocked country.  

We would say goodbye to the famous beaches and hotels that generate an entire tourist 
economy. 

The ancient towns and settlements that make a coast so alluring to visitors, historians, 
anthropologists and other scholars would in an instant become the property of our southern 
neighbour. 

Mombasa, Malindi and Lamu would become part of Tanzania.  



3 
 

The port of Mombasa would no longer be ours. Nor would Fort Jesus, the Gedi ruins, the Vasco 
da Gama pillar and the Kilifi and Kwale titanium sands.  

We will need passports to access the fleshpots of Mtwapa and all the entertainment joints that 
attract visitors like insects to light.  

We have enjoyed a hold on landlocked Uganda because most of its trade passes through our 
port. No more, for we would also be at the mercy of a neighbour that doesn’t care too much for 
the East African Community protocols on free movement and trade.  

How would all that happen? Simple. The Kadhis courts did not happen on our present 
constitution by accident, by mistake, or as part of some long-range Islamisation campaign as is 
currently being suggested by some extremist propaganda. 

It was all part of the Lancaster House independence negotiations. At the time, you see, the 
coastal strip was technically not a part of what was known as the Kenya Colony. It was part of 
the dominion of the Sultan of Zanzibar, but administered as a British Protectorate. 

The British could have surrendered the landlocked Kenya Colony to get independence but 
retained the Protectorate to eventually get its own independence along with Zanzibar the 
following year. 

Zanzibar of course subsequently went into union with the Republic of Tanganyika, to form the 
country now called Tanzania. 

Were it not for the agreement establishing the Kadhi’s courts so as to extend Kenyan 
sovereignty to the coastal strip, it would have been a part of Zanzibar, and subsequently part of 
Tanzania! 

That is the agreement the No campaigners are now suggesting we can unilaterally abrogate. 
They prefer to close their eyes to what would be the logical next step – going back to the post-
agreement status quo.  

AT THE SAME TIME, THEIR CAMPAIGN neglects to mention another small detail. A No vote does 
not mean that the Kadhis’ courts will be expunged from our constitution; they will remain there 
quietly doing what they have always been doing. So, in effect, a No vote is also a Yes vote for 
retention of those same courts!... 

The contents of the rest of the article are detailed in the copy of the said article that was 

produced by the parties. 

Mr. Ken Nyaundi, the then Chair of the Complaints Commission, wrote to the Managing Editor, 

Daily Nation, on 12th July 2010, notifying him of the Complaint and requiring him to respond 

within fourteen (14) days. Having received no response, Mr. Ken Nyaundi again wrote to Mr. 



4 
 

Joseph Odindo, the Editorial Director of the Nation Media Group, on 30th July 2010 and 

required him to respond by 7th August 2010 failure to which the matter would be set down for 

hearing. It was only on 17th August 2010 that a response from the Respondent’s lawyer was 

received at the Media Council of Kenya. 

THE RESPONSE TO THE COMPLAINT 

The Respondents’ response was filed by their lawyer, Mr. Sekou Owino, on 17th August 2010. 

Regarding the Complaint, Mr. Owino acknowledged that the 2nd Respondent wrote the article 

complained about. However, he denied everything else. He stated that the article was well 

balanced and could not have been alarming or sensational. He went on that it was untrue that 

the article was meant to elicit violent or divisive reaction to the then ongoing debate on the 

Constitution amongst the readers as no such reaction was ever elicited. The article was fair 

comment and reasonable opinion on a matter of public interest by the 2nd Respondent. Mr. 

Owino argued that the Complaint is unfounded as the article clearly urged peace and sober 

debate on matters of Constitution generally and on the Kadhi Courts specifically. He denied 

that the 2nd respondent was biased as he was objective and fair on a matter of grave public 

interest of the time. He also denied that the article sought to instigate ethnic or sectarian 

animosity. 

Regarding the Remedy sought by the Complainant, Mr. Owino stated that the article 

constituted the 2nd Respondent’s honest opinion and did not express any error of fact that 

would justify the claim for a correction. There was no basis for the claim for a commentary on 

the matter as this would constitute censorship and abridgement of the freedom of the media 

generally and of the 2nd Respondent’s freedom of speech in particular. Mr. Owino argued 

further that the Complaint had no basis in law or media ethics and sought to compel and 

intimidate the Respondents into self-censorship to suit the Complainant’s personal views and 

opinions. He went on to state that there was nothing in the article which would lead to 

religious confrontation as alleged by the Complainant. Mr. Owino argued that the matters of 

the Constitution generally were at the time of the publication of the article issues which 

required open debate of all shades of opinion. He concluded that the claim seeking to compel 



5 
 

the Respondents to publish a commentary on this matter would not only constitute censorship 

by compelling a media house to publish a commentary but also illegal as it would constitute 

contempt of court since the matter relating to this is pending in the Court of Appeal. 

COMPLAINANT’S REPLY TO THE RESPONSE 

The Complainant’s reply to Mr. Owino’s response was received by the Media Council on 2nd 

September 2010. The Complainant still held that the article complained about was not well 

balanced as a matter of fact or law. He maintained that the article was extremely alarming and 

warned Kenyans of the dire consequences should the Kadhi courts be removed. The 

Complainant argued that with the passing of the new constitution at the referendum, the 

Respondents cannot claim that such a reaction could not have ensued if the referendum had a 

different result. The Complainant asserted that the article complained about was not fair 

comment because it sought to give a grossly distorted history of the Coastal strip. He went on 

that the said article was not a reasonable opinion, was extremely irresponsible and was not 

based on any sufficient historical information. The article failed the public interest demand that 

the Respondents publish articles that are objective. 

The Complainant went further to state that the Respondents are jointly and severally in breach 

of the Media’s Code of Conduct set out in the Media Act, No. 3 of 2007. Specifically, the 

Respondents failed to exercise due responsibility and objectivity expected on such serious 

matter and in particular the respondents had failed to show any justification of the article, the 

following:-  

I. That Kenya’s boundaries were the subject of any negotiations and conditional 

agreement reached with the Sultan of Zanzibar 

II. That Kenya’s sovereignty is conditional upon the  inclusion and retention of Kadhi’s 

Courts in the Constitution 

III. That any agreement on the Coastal strip exists that requires Kenya to surrender the 

strip to the Sultan of Zanzibar in the event of exclusion of the Kadhi Courts in the 

Constitution. 



6 
 

IV. That if at all such an agreement existed (which is denied) it remains in perpetuity. 

The complainant argued that the effect of the article and the respondents’ position was that 

the Kenyan people are beholden to the Sultan (not withstanding that Zanzibar received its full 

independence in December 1963 without laying any claim to the Coastal strip) on the matter of 

religion or the Kadhi courts. For him, this is highly irresponsible journalism.  

Regarding the remedies sought, the Complainant asserted that the Media Council must of 

necessity look into the inaccuracies of the article and grant the appropriate remedies sought. 

For him, to wish away the matter is to give credence to deliberate manipulation and undue 

influence of the public that trusts and takes seriously the views and commentary carried by the 

Respondents. He concluded that it is on that basis that the respondents must be held to 

account for the irresponsible article and that they cannot hide under the cloak of censorship to 

write and publish grossly distorted historical facts and warn the public of dire consequences. 

This was a breach of trust. 

THE HEARING 

The Complainant, Mr. Peter Mbuthia, began by speaking to case law. He started with the Chirau 

Ali Mwakwere v Nation Media Group Ltd & Another Nairobi Civil Suit 1329 of 2003 

(Unreported) case to address the issue of privilege which the Respondents were relying on, on 

both aspects of privilege.  The first aspect of privilege he addressed was what the Respondents’ 

lawyer referred to as fair comment on a matter of general public interest. The second privilege 

on the issue of censorship and freedom of expression is what is commonly referred to as 

constitutional privilege. In the UK they call it the Reynold’s privilege and in the US they call it 

the Sullivan privilege after the case laws that they have referred to.   

The Complainant read Judge J M Khamoni’s reference to 28 Halisbury’s Law of England, 4th 

edition, where it said that in the Reynold’s case, the privilege was stated thus: “An occasion is 

privileged where the person who makes a communication has interest or a duty, legal, social or 

moral to make it to the person it was made and the person to whom it is so made had a 

corresponding interest to receive it.” 



7 
 

The Complainant stressed that in the Reynolds’s case, Lord Nicholas had said that: 

“The epithet ‘fair’ as applied to the defence of comment on a matter of public interest, is now 

meaningless and misleading.  The true test is whether the opinion, however exaggerated, 

obstinate or prejudiced was honestly held by the person expressing it”.   

The Complainant further said: 

“So, again, fair comment is an issue also of a true opinion not one of inaccurate facts.  That is 

how fair comment works.  So, in our case presently, fair comment cannot be a defence both as a 

fact even as an opinion.” 

Asked by the Commission to comment on the phrase ‘was honestly held’, the Complainant said 

that if the 2nd Respondent had laid a basis of his research saying that when he wrote the article 

he was referring to a particular agreement and he honestly believed having read that 

agreement that this was the effect of it, then that would have been honest. The Complainant 

argued however, that one cannot write an article and go to a court of law or a tribunal such as 

this and merely say it is their opinion.  Firstly, there is no documentary evidence from the 2nd 

Respondent and secondly, he was not even coming to give oral evidence.  So, he did not give 

the Commission the opportunity to interrogate whether it was an opinion honestly held. He 

relied solely on a reply which is a pleading, but a pleading in itself without evidence is nothing.  

The Complainant concluded that since no documentary evidence was adduced and the 2nd 

Respondent did not appear before the Commission to give oral evidence, the Commission 

cannot find that he held an honest opinion. Therefore qualified privilege does not apply. 

The Complainant said: 

“So, suppose even you wanted to agree that probably it was an honest opinion, where is the 

evidence?  Do you have documentary evidence that yes; this looks like it was an honest opinion?  

No!  Has the second respondent Mr. Macharia Gaitho come before you to tell you on oral 

evidence that I honestly held this opinion?  You don’t have it and it would be wrong in my 

respectful view that in a tribunal which is administering justice equally to the parties to express 



8 
 

that he held an opinion without him or any evidence laid before you.  That is qualified privilege 

that does not apply.   

The next one is the constitutional privilege which they say that we are trying to gag or we are 

trying to censor their freedom of expression.  Again if you go through the Chirau Mwakwere’s 

case you will find there is a lot that has been said about constitutional priviledge“ 

The Complainant then turned to the issue of constitutional privilege.  He again referred to 

Chirau Mwakwere’s case.  He highlighted especially the section which states: 

“If the press in the course of practicing investigative journalism publishes a statement of public 

interest after verifying the facts, it will not be held liable if it subsequently turns out that it made 

a mistake and damaged the reputation of the plaintiff.  In the U.S, this defence is known as 

‘constitutional privilege’ associated with Sullivan versus New York Times”.   

The Complainant then argued that following the above, one can only invoke constitutional 

privilege if a journalist had verified or established the facts but it subsequently turns out that a 

mistake was made. He went on that, that is the hallmark of a constitutional safeguard so that 

when one is balancing their freedom of expression it does not outweigh falsehood.  He 

submitted that that in this case the court held that constitutional privilege would not apply if 

the facts are inaccurate.   

Asked by the Commission to clarify whether it meant that the facts have to be 100% falsified or 

it would be okay if say 25% were falsified and 75% were correct, the Complainant answered 

that  

One would apply the totality of the facts to the issue that is being addressed and look at it in 

whole. He argued that if this was done, the whole article complained about was inaccurate in 

the sense that if there was an agreement, and none was produced, did that agreement specify 

that Kadhis’ Courts cannot be removed from the Constitution and if Kadhis’ Courts are removed 

from the Constitution, we would lose our sovereignty over the Coastal strip?  He argued 

therefore that if one looked at the totality of the facts, the whole article including the title is 



9 
 

false. The 2nd Respondent makes reference in the article to an agreement but does not give the 

date for the same. He also refers to negotiations but does not state where they were held. 

The Complainant then submitted that the article was actually a distortion of historical facts. 

This is because one expects that the media or the journalist has done his research and it is 

accurate.  In this case the Respondents hold themselves as having researched and known that 

there is an agreement and they put it out there and we all come to believe it.  It is a fact that 

people believe almost everything that the media tells them especially when it comes to the 

issue of facts.  They are in this case led to believe that if we remove Kadhis’ Courts, that 

agreement will catch up with us and we will give up all those nice things we find at the Coast. 

The article says: 

“We would say goodbye to the famous beaches and hotels that generate the entire tourist 

economy, the ancient towns and settlements that made our Coast so alluring to visitors, 

historians, anthropologists…We shall lose the Port of Mombasa.  It will no longer be ours”.  If 

the 2nd Respondent holds himself as having done research, almost 80% or 90% of us will not 

bother to research because we have believed him.  Little do we know that in fact this is not 

accurate.”   

The Complainant then proceeded to look at the Media Act, Section 35 (1) which says: 

“The media shall in a free and independent manner and style, inform the public on issue of 

public interest and importance in a fair, accurate and unbiased manner whilst distinctly isolating 

opinion from fact and avoiding offensive coverage of nudity violence ethnic biases”. 

He submitted that the Respondents had breached the above statutory provision which clearly 

said that in matters on public interest, the media should be fair and accurate and distinctly 

isolate opinion from fact. Considering the article, it was very clear that the 2nd Respondent was 

not separating opinion from fact and the facts that he was relying on are inaccurate. It is an 

objective test of a journalist to write a fair, accurate and unbiased story on matters of public 

interest.   



10 
 

The Complainant then moved to the case of Pedersen and Baadsgaard v. Denmark which 

considered Article 10 of the European Convention on Human Rights. Paragraph 72 of this 

judgment states: 

“The court notes that the allegation emanated from the applicants themselves.  It must 

therefore be examined whether they acted in good faith and complied with ordinary obligation 

to verify a factual statement”. 

Based on the above, the Complainant argued that there was an obligation internationally 

recognized that when a journalist writes articles, they have to verify the factual statements that 

they make.  So, freedom of expression is not a blank freedom.  Paragraph 72 above goes on to 

state: 

In this respect the Court recalls that Article 10 of the Convention protects journalists’ rights to 

divulge information on issues of general interest provided that they are acting in good faith and 

on accurate factual basis and provide “reliable and precise” information in accordance with the 

ethics of journalism … accordingly Article 10 of the Convention does not guarantee a wholly 

unrestricted freedom of expression even with respect to press coverage of matters of serious 

public concern. 

The Complainant then went back to the Media Act 2007. He had referred to Section 35(1) 

above. He said he was also relying on Section 35 (2) which states that: 

The media shall keep and maintain high professional and ethical standards and shall, at all 

times, have due regard to the Code of Conduct set out in the Second Schedule to this Act. 

The Complainant said: 

“So, I am also relying on 35(2) to see whether applying that objectivity test did the respondents 

maintain the high professional ethical standard expected of them.” 

Rule 1(a) of that Schedule, under ‘Accuracy and Fairness’ provides that: 



11 
 

The fundamental objective of a journalist is to write a fair, accurate and an unbiased story on 

matters of public interest.  All sides of the story shall be reported, wherever possible. Comments 

should be obtained from anyone who is mentioned in an unfavourable context. 

Then Rule 1(d) says: 

When stories fall short on accuracy and fairness, they should not be published.  Journalists, 

while free to be partisan, should distinguish clearly in their reports between comment, 

conjecture and fact. 

The Complainant argued that the 2nd Respondent, having failed to demonstrate the accuracy of 

the article complained of had breached this rule and the Act because it was not based on any 

evidence at all.  He had also failed to distinguish clearly his own comments and conjectures and 

facts.  The Complainant wondered on what one would base the issue that 47 years after 

independence they had the right to tell Kenyans that they would lose their 10-mile Coastal 

strip.  There was no Constitutional evidence for it and there was no Agreement evidence for it.  

The Complainant said that he was not concerned with the cartoon or the editorial that 

appeared in the same page with the article complained about.  He said that he had not 

distorted the article in any way by cutting it in such a manner as not to include the cartoon and 

the editorial because his complaint was not about these two. 

Regarding the heading of the article complained about, the Complainant stated that paragraph 

1(e) of Code of Conduct says that: 

In general, provocative and alarming headlines should be avoided. 

He submitted that the article’s heading is provocative and alarming and that the Respondents 

had fallen short of the Schedule again.   

The Complainant said that the reason he had complained was because he thought that people 

must be accountable. If people were going to hold themselves out as journalists, they must be 

accountable and they must be ready to be held to account for what they did.  On this, he 

mentioned Rule 4 (on Accountability) of the Code of Conduct which provides that: 



12 
 

Journalists and all media practitioners should recognize that they are accountable for their 

actions to the public, profession and themselves.  They should: 

(a) actively encourage adherence to these standards by all journalists and media 

practitioners; 

(b) respond to public concerns, investigate complaints and correct errors promptly; 

(c) recognise that they are duty-bound to conduct themselves ethically.   

The Complainant stated that he wrote to the Nation Media Group on 22nd of April 2010 for the 

attention of Mr. James Kinyua and drew his attention to the article complained about and the 

sensitivity of it and the inaccuracy of it.  This was in exercise of his public duty under Rule 4(b) 

of the Code of Conduct. The Respondents could not therefore say they were not given an 

opportunity by the Complainant to respond even before the Complaint was filed.  They were 

given that opportunity and they chose not to take it.   

The Complainant submitted that the Respondents also breached the requirements of the Code 

of Conduct as set out in paragraphs 11(a), (b) and (c) which provide that: 

(a) News, views or comments on ethnic, religious or sectarian dispute should be 

published or broadcast after proper verification of facts and presented with due caution 

and restraint in a manner which is conducive to the creation of an atmosphere congenial 

to national harmony, amity and peace. 

(b) Provocative and alarming headlines should be avoided. 

(c) News reports or commentaries should not be written in a manner likely to inflame the 

passions, aggravate the tension or accentuate the strained relations between the 

communities concerned. Equally so, articles or broadcasts with the potential to 

exacerbate communal trouble should be avoided. 

The Complainant went on to refer to the Status of Journalists and Journalism Ethics: IFJ 

Principles. This document by the International Federation of Journalists (IFJ) says under “IFJ 



13 
 

Declaration of Principles on the Conduct of Journalists” that this international Declaration is 

proclaimed as a standard of professional conduct for journalists engaged in gathering, 

transmitting, disseminating and commenting on news and information in describing events. The 

Complainant highlighted sections 1, 2, 3 and 5 of the Declaration: 

1. Respect for truth and for the right of the public to truth is the first duty of the journalist. 

2. In pursuance of this duty, the journalist shall at all times defend the principles of 

freedom in the honest collection and production of news, and the right of fair comment 

and criticism. 

3. The journalist shall report only in accordance with facts of which he/she knows the 

origin. The journalist shall not suppress essential information or falsify documents. 

5. The journalist shall do the utmost to rectify any published information which is found to 

be harmfully inaccurate. 

 
The Complainant said that the origin of the facts that led to the publication of that article have 

not been provided by the Respondents. He clarified that he was not suggesting that the 

Respondents had suppressed essential information or falsified documents. He was only relying 

on the first sentence of 3 above.  He submitted that because of this article, people have now 

come to hold the wrong belief that there is an agreement that has bound us and everybody 

including politicians who make our laws. This, according to him is extremely harmful. 

The Complainant then made reference to the ASNE (American Society of Newspaper Editors) 

Statement of Principles. Article IV on “Truth and Accuracy” states that: 

Good faith with the reader is the foundation of good journalism. Every effort must be made to 

ensure that the news content is accurate, free from bias and in context, and that all sides are 

presented fairly. Editorials, analytical articles and commentary should be held to the same 

standards of accuracy with respect to facts as news reports. Significant errors of fact, as well as 

errors of omission, should be corrected promptly and prominently. 

The Complainant submitted that the Respondents had fallen short of maintaining accuracy and 

integrity with regard to the above. 



14 
 

Lastly, the Complainant referred to the “Statement of Ethical Principles” drawn by the 

Associated Press Media Editors (APME). On Accuracy, the Statement provides that: The 

newspaper should guard against inaccuracies, carelessness, bias or distortion through 

emphasis, omission or technological manipulation. It should acknowledge substantive errors 

and correct them promptly and prominently. 

The Complainant applied the above to the heading of the article complained about saying that 

the heading is written in such a way as to draw the readers’ attention and capture their 

imagination regardless of whether they were for or against Kadhis’ Courts. The reader is 

manipulated to immediately tie Kadhis’ Courts to Kenya being landlocked. The Complainant 

argued that this was manipulation through emphasis. 

The complainant concluded by stating that he was not looking for monetary compensation and 

that his action was not motivated by personal interest. His concern was that a duty had been 

breached. He argued that neither the passage of time (it was going to be a year since the article 

was written) nor the promulgation of a new constitution which had retained the Kadhis Courts, 

removed the inaccuracies and the falsehood of that article. These remained and many people, 

especially politicians still held them to be true.  The Complainant’s prayer is that the article 

requires a suitable correction as prominently as it had been written.  Asked by the Commission 

whether he was abandoning his second prayer for a commentary to be written, the 

Complainant answered that he was not. He said he had prayed for both so that the Commission 

would decide which of the two was more suitable for the purposes of the current proceedings. 

He said however that the best would be a proper correction with a published commentary on it 

with purposes of correcting it and not one of justifying it. 

CROSS-EXAMINATION 

During cross-examination by the Respondents’ lawyer, Mr. Sekou Owino, the Complainant 

admitted that in the full page of the newspaper in which the article appeared on the top left 

corner was the label ‘Opinion’. Asked to point out what he found to be inaccurate, divisive and 

alarmist in the article, the Complainant began with the title, Want Kenya to be landlocked?  



15 
 

Just do away with Kadhis’ courts, saying that it was inaccurate. He then said that the following 

statement was also inaccurate because he had not seen any factual evidence to support it: 

“It is just as well that victory for the ‘No’ campaign would not lead to the removal of the Kadhis’ 

Courts from our constitution for if that happened, Kenya would become a landlocked country”.   

When it was suggested to him that it was Mr. Gaitho’s opinion, the Complainant said that it is 

not an opinion because if one continues reading it, it is based on a fact. The article reads: 

“How would all that happen?  Simple!  The Kadhis’ Courts did not happen on our present 

constitution by accident, by mistake or as per some long-range Islamisation campaign as is 

currently being suggested by some extremist propaganda”.  It goes on, “It was all part of the 

Lancaster House independence negotiations”.   

The Complainant said that he had not seen any fact in this article that supported the 

proposition that at the Lancaster House independence negotiations it was agreed that if we 

want Kenya to be landlocked we should do away with Kadhis’ Courts.  He said the same about 

the following portion of the article: 

“At the time you see, the Coastal strip was technically part of what was known as the Kenya 

colony.  It was part of the dominion of the Sultan of Zanzibar but administered as a British 

protectorate”.   

The Complainant was asked whether his view was that whenever something is published then 

the evidence of it must also be within the article – that short of producing evidence within the 

same article, it would be inaccurate of a journalist or anyone writing in a newspaper to assert 

the facts. The Complainant responded that he expected that the journalist would be factual 

such that when he said that an agreement was reached he would indicate the date of the 

agreement. He continued that his letter of 22nd April 2010 to Nation Media Group was received 

after the article was published and had raised precisely these concerns. He had not received 

any response justifying that what was said in the article is factually correct.   



16 
 

In connection with the referendum process on the Draft Constitution, the Complainant was 

asked two questions. Firstly, whether he agreed that the Kadhis’ Courts was an issue of debate 

during this time. Secondly, whether he was aware of the court case Jesse Mugambi & twenty 

five others v the Attorney General that was filed in 2004 and whose judgment was pending at 

the time when the article was published on 20th April 2010. The judgment was then delivered 

on 24th May 2010, a month after the publication of the article complained about. The case 

considered among other things, how the Kadhis’ Courts made their way into the constitution 

and whether they ought to be retained in the constitution in the first place. The latter issue 

touched on the agreement (including the question of its inaccuracies) that the 2nd Respondent 

made reference to in the article. The judgment in this case was the subject of an appeal.   

The Respondent answered the first question by saying that he agreed that the Kadhi Courts was 

an issue in the referendum debate and that was why in his submissions he had said that it was 

an extremely sensitive and emotive issue. To the second question he answered that he was 

aware that the Jesse Mugambi case was taking place but he was not aware of the arguments in 

it because he was not a party to the suit. 

The Complainant was asked and he agreed that the Daily Nation offers an opportunity for the 

public to respond to issues of public interest through ‘Letters to the Editor’ and that the article 

complained about was also available online for the public to express responses to it. He was 

then asked whether he wrote an article of his own views to the editor for publication pointing 

out the supposed inaccuracies in Mr. Gaitho’s article.  He said that he did not because he had 

given them the opportunity to correct it. He was then asked whether he had checked what the 

online responses were to this specific article. He said he did not. 

Asked by the Commission whether his contention that the article will lead to a Muslim-Christian 

confrontation on the Kadhis’ Courts which should be avoided at all costs ever turned true and 

whether there was a confrontation, the Complainant answered that that was just his opinion 

based on the article.  

 



17 
 

RESPONDENTS SUBMISSIONS  

Mr. Sekou Owino, the Respondents’ lawyer submitted that there are four issues at the heart of 

the Complaint. First, there is the issue of facts and then with regard to the article that is the 

subject of the complaint there is an issue of the form that it took, then an issue of its contents 

and lastly an issue of its context. 

He began by addressing the Complainant’s submission that the Respondents did not act in 

accordance with the standards expected of them and the reference made specifically to the 

Media Act about this. Mr. Owino submitted that the Act makes a very clear distinction about 

journalism.  The principles in the Act and in the code apply to journalists and in the conduct of 

journalism. Both journalism and what a journalist is are clearly defined in the Act.  Section (2) 

provides: 

“journalism” means the collecting, writing, editing and presenting of news or news articles in 

newspapers and magazines, radio and television broadcasts, and in the internet..” 

Mr. Owino argued that basically the Act is saying that journalism and therefore whatever 

applies in this context is with regard to news. He noted that the article that is the subject of this 

complaint is published on a page that is clearly labeled as ‘Opinion’. As a matter of common 

sense or even the law, there is a distinction between publishing an opinion and publishing 

news. The Code of Conduct for the practice of journalism in Schedule Two of the Media Act 

requires that at the moment of exercising journalism there is need to separate fact from 

opinion.  For that very simple reason, therefore the principles of accuracy and other principles 

that are being talked about here will only apply with regard to facts and that means with regard 

to news because news is a reporting of occurrences of fact. 

Mr. Owino went on to say that an opinion is just a varied judgment by a person.  It can be 

biased.  It can be probably mistaken but one cannot bring to it the quality of accuracy because 

it is just a perspective by a particular person.  He submitted, therefore, that the principles in the 

Act do not apply with regard to a page labeled specifically as opinion.  He referred to the News 



18 
 

Manual, the online version, Chapter 56 on Facts and Opinion where under the section on 

Opinions, it states: 

Opinions are different from facts.  An opinion is a conclusion reached by someone after looking 

at the facts.  Opinions are based on what people believe to be facts.  This can include probable 

facts and even probable lies, although few people will knowingly give an opinion based on a 

proven lie. One person’s probable fact can be seen by another person as a probable lie.  This is 

one reason why people have differences of opinions. 

Based on the above, Mr. Owino submitted that an opinion and a fact are two different things 

and that is why facts and opinions are required to be clearly labeled and designated as such 

which is what Mr. Gaitho was doing here.  He was simply saying that this is his view.   

Under the section on Personal opinion, the Manual states: 

Personal opinions are the conclusions someone reached based partly on facts and partly on 

what they already believe. 

Personal opinions which are based on beliefs or values which a person already has are called 

value judgments. 

Mr. Owino submitted that the above statements make an important distinction; meaning that 

even though he might be a journalist, if a person writes an opinion rather than reports news, 

and if he labels the opinion correctly, then generally speaking the principles and standards spelt 

out in the Act and the Code of Conduct ought not to apply. This is because these apply 

specifically to journalists in the process of exercising their profession as journalists both of 

which are well defined and limited to the reportage of news. 

Mr. Owino continued that the Respondents’ published a story in which Mr. Gaitho said that in 

his view there are certain agreements he presupposes exist, the basis of which he then issued 

the opinion article. The Complainant said that he ought to have provided proof that those 

agreements actually do exist.  Mr. Owino submitted that the failure to provide that evidence, or 

the failure to simply say that he had actually seen this agreement, or that he had not, in itself 



19 
 

does not render that opinion improper as to justify a complaint of the nature made by the 

Complainant. 

Mr. Owino went on to say that even as a matter of law, it is recognized in the Evidence Act at 

Sections 59 specifically that there are certain facts which are not required to be proved.  It 

states: “No fact which the court shall take judicial notice need be proved.” 

Mr. Owino read Section 60 (1) (o) which says: “The Courts shall take judicial notice of all matters 

of general or public notoriety.” He submitted that the matters that Mr. Gaitho was talking 

about with regards to the arrangements leading to the existence of the Kadhis’ Courts within 

Kenya, the issue of the coastal strip and all other issues mentioned in that, the land questions 

that were mentioned in that article are matters of general or local notoriety.  They are accepted 

and they are known. 

He then read Section 60 (2) which says:  

In all cases within sub section (1,) and also on all matters of public history, literature, science or 

art, the court may resort for its aid to appropriate books or documents of reference. 

Mr. Owino submitted that the above section means that the 2nd Respondent did not need to 

prove the historical questions mentioned in this article and that there was no need to have 

proof.  Mr. Owino then considered the Jesse Kamau case, not for the purposes of drawing from 

it any principles of law, but for illustration. In the case, the court considered something called 

the historical question with regard to the Kadhis’ Courts. They mention an exchange of letters 

between the then Prime Minister of Kenya and the Prime Minister of Zanzibar. They then 

mention the agreement between the Government of the United Kingdom, the Sultan of 

Zanzibar and the Government of Kenya of 1963. Mr. Owino submitted that in effect even a 

court accepts these historical questions.  He asked the Commission to find that, those 

agreements on the basis of which Mr. Gaitho drew his opinion, existed without the 

Respondents necessarily having to produce them. Mr. Owino submitted that as a matter of 

history, the Commission should still find that the agreements do exist.    



20 
 

Mr. Owino then proceeded to consider the constitutional dimension of the matter, relying on 

both the previous constitution and the new one. He made reference to Section 79 of the old 

constitution, which specifically says except with his own consent, no person shall be hindered in 

the enjoyment of his freedom of expression; that is to say the freedom to hold opinions 

without interference and to communicate ideas and information without interference whether 

the communication be to the public generally or to any person or class of persons and freedom 

from interference with his correspondence.  He conceded that under sub-article 2, the freedom 

was not absolute. He argued however that the limitations under sub section (2) of that 

constitution do not apply with regard to an opinion.  The limitation speaks to “interests of 

defence, public safety, public order, public morality or public health”.  

Mr. Owino continued by considering the Constitution of Kenya 2010 at Article 33 which says 

that every person has the right to freedom of expression and that that freedom includes 

freedom to impart information or ideas. He submitted that the limitations within it speak only 

to propaganda for war, incitement to violence and hate speech and that these did not apply in 

this case.  He argued that the right to impart information and ideas, provided it has not incited 

violence, propaganda for war, hate speech or hatred that constitutes ethnic incitement, should 

be allowed to stand, whether right or wrong. 

Mr. Owino continued that the only exception that is created in addition to those is where it 

affects the rights and reputation of others.  He argued that the article complained about did not 

hurt any individual and certainly not the complainant who was not even mentioned. Also, it did 

not stand to cause any hatred because if it did, the Commission concerned with hate speech 

would definitely have taken the 2nd Respondent to task. Mr. Owino argued further that the 

drafters of the constitution and the people who approved it at the referendum appreciated that 

freedom of expression by itself needs to be emboldened by the freedom of the media. He went 

on to state that Article 35(2) (b) places a specific sanction against the State by stating that the 

State may not penalize any person for any opinion or view or the content of any broadcast, 

publication or dissemination, basically telling us that a view that is expressed ought not to be 

penalized or ought not to be taken issue with simply because it is found to be disagreeable with 



21 
 

certain sections of the society.  This is because it realizes that the society is better with the 

expression of different views and there will be opinions that people will not like and there will 

be opinions that people will take issue with.  That in itself is not a reason to penalize him.   

Mr. Owino then went on to consider the decision in the constitutional court of South Africa in 

Fred Khumalo & Others V Bantubonke H. Holomisa Case CCT 53/01 (SA Supreme Court)made in 

the year 2002 in order to address the reasons why the media is given that freedom and the 

philosophical underpinnings of freedom of expression and freedom of the media specially.  At 

the end of paragraph 21, it states that: 

“Freedom of expression is integral to a democratic society for many reasons.  It is constitutive of 

the dignity and autonomy of human beings.  Moreover, without it, the ability of the citizens to 

make responsible political decisions and to participate effectively in public life would be stifled” 

It then goes ahead to say at paragraph 22,  

“The print, broadcast and electronic media have a particular role in the protection of freedom of 

expression in our society.  Every citizen has the right to freedom of the press and the media and 

the right to receive information and ideas.  The media are key agents in ensuring that these 

aspects of the right to freedom of information are respected. The ability of each citizen to be a 

responsible and effective member of our society depends upon the manner in which the media 

carry out their constitutional mandate”.   

At paragraph 24 it says, 

“In a democratic society, then, the mass media play a role of undeniable importance.  They bear 

an obligation to provide citizens both with the information and with a platform for the exchange 

of ideas which is crucial to the development of a democratic culture. As primary agents of the 

dissemination of information and ideas, they are, inevitably, extremely powerful institutions in a 

democracy and they have a constitutional duty to act with vigour, courage, integrity and 

responsibility. 



22 
 

Mr. Owino argued that the above statements underscore the fact that the media have a 

function to perform in addition to simply providing us with news i.e. the facts as they occur; 

they also have a duty, to themselves but also to the public, to air different opinions and ideas, 

whatever their nature. This means that as the Commission adjudicates upon this complaint, it 

needs to bear that in mind in terms of context.  Mr. Owino said that the context in this case 

involved the media debating a constitution and arguing why certain clauses ought to be or 

ought not to be in that constitution and then allowing Mr. Macharia Gaitho, the 2nd 

Respondent, to express that opinion.   

The next case that Mr. Owino considered was New York Times Co. v. Sullivan 376 U.S 254 (US 

Supreme Court), a decision made by the US Supreme Court in which it again asserted freedom 

of the media by saying that “the general proposition that freedom of expression upon public 

questions is secured by the First Amendment has long been secured by our decisions”. And 

quoting Roth v. United States, 354 U.S. 476, 484, it said that the constitutional safeguard “was 

fashioned to assure unfettered interchange of ideas for the bringing about of political and social 

changes desired by the people”.  It went on to state that “It is a prized American privilege to 

speak one’s mind, although not always with perfect good taste, on all public institutions’. Mr. 

Owino argued that these statements were applicable also to Kenya and that the 2nd 

Respondent’s article may not have been acceptable to certain people but he was exercising his 

right of freedom of expression. 

The Commission asked Mr. Owino if he was submitting that the American First Amendment was 

equivalent to the Kenyan Article on Freedom of Speech and he agreed. Asked to what degree, 

he answered that “It is the same thing”. He explained that he was underscoring that fact that 

the constitutional principles of freedom of the media and freedom of speech are universal and 

widely accepted.  Mr. Owino went on to cite the case where it quotes Mr. Justice Brandeis 

saying, in Whitney v. California, 274 U.S. 357, 375-376, that:  

“Those who won our independence believed … that public discussion is a political duty, and that 

this should be a fundamental principle of the American Government.  They recognized the risk to 

which all human institutions are subject. But they knew that order cannot be secured merely 



23 
 

through fear of punishment for its infraction. That is hazardous to discourage thought, hope and 

imagination; that fear breeds repression; that repression breeds hate; that hate menaces stable 

government; that the path of safety lies in the opportunity to discuss freely supposed grievances 

and proposed remedies, and that the fitting remedy for evil counsels is good ones. Believing in 

the power of reason as applied through public discussion, they eschewed silence coerced by 

law—the argument of force in its worst form. Recognising the occasional tyrannies of governing 

majorities, they amended the Constitution so that free speech and assembly should be 

guaranteed”. 

Mr. Owino argued that what the above quotation was basically saying, is that a person about to 

express himself like the 2nd Respondent did, should not be put in a situation where he begins to 

think that in expressing that opinion, there might be somebody somewhere who will not like it, 

so that he is forced to streamline his opinions to conform to what is acceptable to other people.  

According to Mr. Owino, the judges in New York Times v. Sullivan, by quoting the above 

statements in Whitney v. California, seems to be saying that if the 2nd Respondent’s opinion 

was improper, better ones could have been used to extinguish it. It is for this reason, Mr. Owino 

submitted, that at the end of the article complained about, opinions are invited out of the 

realization that other people may take different views.   

Mr. Owino continued to argue that the judges asserted the fact that “erroneous statement is 

inevitable in free debate, and … it must be protected if the freedoms of expression are to have 

the ‘breathing space’ that they ‘need … to survive’. Mr. Owino then submitted that the judges 

are here saying people should express their views irrespective of whether those views are not 

acceptable in their society by the majority. He said, “They are accepting yes, in the process of 

expressing ourselves, some of us will get it wrong but that should not be the basis on which we 

say that only supposedly correct information should be published”. He went on to say that even 

if the 2ndRespondent understands the essence of those agreements were inaccurate, and he is 

not a lawyer, let him express them.   

The next case that Mr. Owino considered was Texas v. Johnson 491 U.S. 397, also a United 

States Supreme Court decision.  In this case Gregory Lee Johnson went to the Republican 



24 
 

National Convention in 1984 and openly burnt the flag of the United States of America as a 

means of political protest. He was convicted of desecrating a flag in violation of Texas Law. He 

appealed to the United States Supreme Court which went on to determine, among other things 

and especially, whether Johnson’s burning of the flag constituted expressive conduct, 

permitting him to invoke the First Amendment in challenging his conviction. One of the reasons 

the lower court gave for convicting him was that by the burning the United States flag, which 

was a revered symbol of nationality, Johnson had really upset most of the citizens of his country 

and because he did it at a public place, he risked offending several people resulting in a violent 

reaction. 

Johnson defended himself by saying that the flag that he burnt was his and he was merely 

expressing himself on a public issue that he unhappy with and that he was covered by the First 

Amendment. When the case went to the Supreme Court, Mr. Johnson was acquitted.  The court 

found that he did not burn anyone’s property; the flag he burnt was his; he did it in a public 

place and did not trespass on private property. On the bigger issue that there was a risk that 

people may react violently to the burning of the flag, the court held that it could not suppress 

free speech and free expression simply because it thought it would anger certain people.  The 

court observed that: 

 “The State’s position therefore amounts to a claim that an audience that takes serious offence 

at particular expression is necessarily likely to disturb the peace and that the expression may be 

prohibited on this basis. Our precedents don’t countenance such a presumption. On the 

contrary, they recognize that a principal “function of free speech under our government is to 

invite dispute. It may indeed best serve its high purpose when it induces a condition of unrest, 

creates dissatisfaction with conditions as they are, or even stirs people to anger.” 

The judges went on to decide that: 

“We have not permitted the government to assume that every expression of a provocative idea 

will incite a riot but have instead required careful consideration of the actual circumstances 

surrounding such expression asking whether the expression ”is directed to inciting or producing 

imminent lawless action and is likely to incite or produce such action”. 



25 
 

Mr. Owino submitted that the essence of what the U S Supreme Court said above is similar to 

Article 33 of our constitution. The court can be understood to be saying that “you can express 

yourself but we will have a problem with you if what you are saying is directly intended to incite 

violence or is directed at certain category of hate speech but we will not sit here and say that 

because certain people will be offended by this, don’t publish it”. According to Mr. Owino, that 

is why the court said the following: 

“If there is a bedrock principle underlying the first amendment, it is that the government may 

not prohibit the expression of an idea simply because the society finds the idea itself offensive or 

disagreeable”.   

Mr. Owino went on to make reference to the following statement by the US Supreme Court in 

the Texas v. Johnson judgment: 

To courageous, self-reliant men, with confidence in the power of free and fearless reasoning 

applied through the process of popular government, no danger flowing from speech can be 

deemed clear and present, unless the incidence of the evil apprehended is so imminent that it 

may befall before there is opportunity for full discussion, If there be time to expose through 

discussion the falsehood  and fallacies, to avert the evil by the process of education, the remedy 

to be applied is more speech, not enforced silence”. 

Mr. Owino submitted that it was because of the Respondents’ recognition of the above 

reasoning that the article complained about invited other people to give their opinions which 

were then published alongside the article on the Respondents’ website in the Internet.  Mr. 

Owino understood the US Supreme Court as saying the following: 

… If we disagree with someone’s idea we do not tell him, don’t publish it; we don’t tell him, 

apologize for it. … That is what they are saying; that look, if you see somebody else expressing 

an idea that you disagree with, publish your own counter to it, don’t stop him, don’t tell him to 

apologize for that idea because it is mistaken.  That is what we are saying here. 

Mr. Owino then submitted that to ask the Respondents to apologise would be tantamount to 

censorship.  



26 
 

The final case that Mr. Owino considered was yet another one by the US Supreme Court, Albert 

Snyder v, Fred W. Phelps, Sr. et al. 562 U. S.  (2011). Albert Snyder was the father of a US 

Marine who was killed in Iraq and while he son was being buried, Mr. Fred W. Phelps who led a 

church called the Westboro Baptist Church went, together with some of his church members, 

to picket at that soldier’s funeral service. The picket signs reflected the Church’s view that the 

United States is overly tolerant of sin and that God kills American soldiers as punishment. A jury 

held members of the church liable for millions of dollars in damages for picketing near a 

soldier’s funeral service. The question presented to the Supreme Court on appeal was whether 

the First Amendment shielded the church members from tort liability for their speech in this 

case. The Court proceeded to deal with the above issue in the following manner.  It stated that: 

“Whether the First Amendment prohibits holding Westboro liable for its speech in this case turns 

on whether that speech is of public or private concern, as determined by all the circumstances of 

the case. … The First Amendment reflects “a profound commitment to the principle that debate 

on public issues should be uninhibited, robust, and wide open.”New York Times Co. v. Sullivan, 

376 U. S. 254, 270 (1964). That “is because speech concerning public affairs is more than self-

expression; it is the essence of self-government.”Garrison v. Louisiana, 379 U. S. 64, 74-75 

(1964). 

The court then said: 

“Speech deals with matters of public when it can “be fairly considered as relating to any matter 

of political, social, or other concern to the community,” … or when it “is a subject of legitimate 

news interest, that is, a subject of general interest and of value and concern to the public,” … 

The arguably “inappropriate or controversial character of a statement is irrelevant to the 

question whether it deals with a matter of public concern.”Rankin v. McPherson, 483 U. S. 378, 

387 (1987). 

Later on, it continued: 

“Deciding whether speech is of public or private concern requires us to examine the “content, 

form, and context” of that speech, “as revealed by the whole record” … In considering content, 



27 
 

form and context, no factor is dispositive, and it is necessary to evaluate all the circumstances of 

the speech, including what was said, and how it was said.” 

The Court then went on to find that the “content” of Westboro’s speech, made mainly through 

signs and placards, were public though the “messages may fall short of  refined social or 

political commentary”. Regarding the matter of “context”, about which Snyder had argued that 

Westboro’s speech – because it was made in connection with his son’s funeral – was a matter 

of private rather than public concern, the Court held that this fact of context could not by itself  

transform the nature of their speech. The Court held that: “Westboro’s signs, displayed on 

public land next to a public street, reflect the fact that the church finds much to condemn in 

society … and the funeral setting does not alter that conclusion”. Regarding the form of the 

speech, the Court held that: “Given that Westboro’s speech was at a public place on a matter of 

public concern, that speech is entitled to “special protection” under the First Amendment. Such 

speech cannot be restricted simply because it is upsetting or arouses contempt. “If there is a 

bedrock principle underlying the First Amendment, it is that the government may not prohibit 

the expression of an idea simply because society find the idea itself offensive or disagreeable”. 

Texas v Johnson 491 U. S. 397, 414 (1989). Indeed, “the point of all speech protection … is to 

shield just those choices of content that in someone’s eyes are misguided, or even hurtful.”  

The court concluded its opinion by stating the following: 

“Speech is powerful, It can stir people to action, move them to tears of both joy and sorrow, and 

- or as it did here - inflict great pain. On the facts before us, we cannot react to that pain by 

punishing the speaker. As a Nation we have chosen a different course – to protect even hurtful 

speech on public issues to ensure that we do not stifle public debate. That choice requires that 

we shield Westboro from tort liability for its picketing in this case.” 

Mr. Owino expended great effort in applying the Snyder case above to the instant complaint. 

We shall attempt to summarise this effort. He set out by saying that the Snyder case “literally 

imitates as any can the circumstances of this complaint; context, content and form.  The form 

and opinion by Mr. Macharia Gaitho on what he thought about the issues governing the draft 

constitution; context being debate regarding a referendum; and form, publication in a 



28 
 

newspaper.”  Mr. Owino argued that “if there is a category of speech that the constitution on 

freedom of expression and freedom of the media ought to protect, it is those regarding public 

affairs wherever and in whichever way it is expressed.” He argued that people like the 2nd 

Respondent should not be censored simply because their opinion sounds to other people like 

outrageous speech. He went on to say that, “Mr. Macharia’s opinion may not be worth 

anything for people who know better about those issues. The lawyers can debate the essence 

of those agreements and what their meanings are but as long as it is addressing a public issue, a 

matter of public import on public property in a peaceful manner, in compliance with the 

guidance of local officials, it ought not to be deemed to offend anybody.” 

Mr. Owino began his conclusion by arguing that if one considers the form, the context and even 

the facts, there is nothing that justifies this complaint.  He said that relief that seeks that the 2nd 

Respondent be asked to apologize or retract the opinion article supposedly because his opinion 

was incorrect should not to be entertained.  He concluded that this complaint in their respectful 

opinion is unconstitutional and an avenue for censorship.  He asked that it be dismissed. 

THE COMPLAINANT’S REPLY TO THE RESPONDENT’S SUBMISSIONS 

The Complainant clarified that though the way he had copied the opinion article that was 

annexed to the complaint had left out the whole top part including the label “opinion” plus the 

date, it was not anything intended to distort the nature of the page. He said that what he was 

concentrating on at the time of copying was the actual article by the Respondents and that 

nothing has been cut off at all from that article.  He therefore stood by what he had already 

stated in his examination in chief and also in the submissions that he had made earlier.   

The Complainant noted that Mr. Owino had argued in his submissions that the article 

complained about was an opinion; and that if it was an opinion then it comes within the 

constitutional rights of the Respondents to express those opinions.  The Complainant stated 

that he had gone to great lengths to submit and show that as a matter of fact, the article 

contained distorted historical facts which cannot be an opinion.  He said he had gone further to 

demonstrate from the authorities and from the Media Act that even where it is an opinion 

relying on facts, the author and the respondent must ensure that those facts are accurate and 



29 
 

are truthful facts and where they fail to establish that, then the respondents cannot hide under 

the constitutional provisions.  Those constitutional provisions do not exist to perpetuate law 

suits in the disguise of opinions.   

The Complainant continued by arguing that there cannot be a constitutional exclusion that if 

the article appears at a page marked ‘opinion’ then the authors are at liberty to distort 

historical facts.  Further, in looking at this matter the Complainant urged the Commission to 

bear in mind that complaint was about a distortion of historical facts. The Complainant argued 

that the onus to prove that what they wrote was historically correct lay on the Respondents 

and not on him as the Complainant. He said that the Respondents had at paragraph 2(a) of their 

response stated, “The article constitutes the second respondent’s honest opinion… and did not 

express any error or fact that would justify the claim for a correction”.  However, they did not 

produce any oral or documentary evidence in support of that assertion.  The Complainant 

submitted therefore that neither Section 79 of the repealed constitution nor article 33 and 34 

of the present constitution comes to the aid of the Respondents. He argued that constitutions 

cannot be invoked to distort historical facts, 

The Complainant then dealt with Mr. Owino’s submission that under the Media Act, the 

definition of journalism covers news items and not opinions.  The Complainant submitted that 

our legislature was very clear when it defined what journalism is and did not by any stretch of 

imagination limit the application of the Media Act only to a news article. He argued that so long 

as an article is written by a journalist, it falls within the provisions of the Media Act and the 

Code of Conduct. The Complainant wondered whether Mr. Owino was denying that the 

2ndRespondent, at the time he wrote that article, was a journalist. Since there was no such 

denial in the Respondent’s and it was not denied that he was in the employ of the 1st 

Respondent, the argument that what he wrote was an opinion and that it did not therefore 

come under the Act, fails. 

The complainant next dealt with the last document in the Respondents’ bundle, the News 

Manual. Chapter 56 of the manual deals with facts and opinions and clearly says that journalists 

must distinguish between facts and opinions.  It goes on to advice on reporting both facts and 



30 
 

opinion and suggests ways of dealing with rumours, speculation and lies.  He read from the 

manual where it says that: “A fact can be defined as something said to have happened or 

supposed to be true. However as a journalist, you need to know how reliable statements are 

before you can report them as facts.” He argued that the Respondents did not do that because 

if they did, they would have given some evidence, oral or factual documentary evidence of how 

those agreements can be said to mean that if we amend our constitution we shall lose the 

Coastal strip.  The Complainant posed the question:  

“Where is this fact that at the Lancaster House Conference; or with the agreements with the 

Sultan of Zanzibar; or in the constitution which has been replaced where it is stated that should 

we remove the article on Kadhis’ Courts, then we will lose our ten-mile Coastal strip?” 

The Complainant then considered the issue of probable facts. The News Manual says that 

probable facts “are statements which it seems reasonable to believe are true, but you are not 

able to prove yourself, either because you do not have access to the information or because 

you do not have time to dig for proof (but not because you are too lazy to check)”. The 

Complainant stated that even if one was to suppose it as probable that in the 2nd Respondent’s 

mind the agreements he had referred to in his article indeed existed, his complaint was filed on 

the 12th of May 2010.  Almost a whole year the Respondents had not given even an iota of 

evidence to show that at the time they wrote the article they probably thought it was true but 

that they had since carried out their own independent research and came to the conclusion 

that they do indeed exist. The Complainant submitted that for this reason, they could not come 

under the probable facts and he was therefore entitled to the correction that he had asked for.   

The complainant then submitted that he was not suggesting that the Respondents cannot 

express ideas as had been suggested by Mr. Owino’s submission. He argued that the Complaint 

was not dealing with ideas but with historical facts; and historical facts are not opinions.  The 

Complainant then considered the issue of verifiable opinion as detailed in the News Manual. 

The Manual says that: 

“These are conclusions which can be verified (shown to be true) or shown to be false. People 

who predict the results of horse races draw conclusions from what they know about horses and 



31 
 

racing. They may say that Golden Arrow will win the coming race. It is their opinion. Once the 

race is over, that opinion is proved to be either correct or incorrect, depending on whether 

Golden Arrow wins or loses. Although people usually base their opinions on facts, there is 

always a danger that they can reach the wrong conclusion. They might have based their opinion 

on facts which are themselves untrue (such as Golden Arrow's fitness); they might have failed to 

consider a relevant fact (the ground was muddy and Golden Arrow runs best on firm ground) or 

they might have reached the wrong conclusion because of a gap in the logic they used to think it 

through (Golden Arrow had a strong name, so was bound to win). You must always treat 

verifiable opinions as if they could be wrong. You must always attribute them to the person who 

gave them.” 

The Complainant argued that the Respondents had not attributed the opinions in the article 

complained of to the person who made them. He went further to argue that from the Manual 

one gets the understanding that when one is presenting facts and opinions, readers or listeners 

will find both facts and opinions useful but they need to be shown which is which. The 

Complainant submitted that this is an obligation which the respondents cannot run away from; 

and it is not just an obligation but it is actually a legal responsibility.  He then went on to 

consider the case law that Mr. Owino relied on starting with Snyder v Phelps. He said that in 

this case, the matter that the court was very careful about was the falsity of statements. The 

Court said that: “The Fourth Circuit reversed, concluding that Westboro’s statements were 

entitled to First Amendment protection because those statements were on matters of public 

concern, were not provably false, and were expressed solely through hyperbolic rhetoric” 

The Complainant argued from the above that what the Supreme Court was saying was that one 

cannot rely on constitutional provisions if the facts that are being alleged are false. He went on, 

that in the case of Fred Khumalo at paragraph 25, the Court said that: “However, although 

freedom of expression is fundamental to our democratic society, it is not a paramount value.  It 

must be construed in the context of the other values enshrined in our Constitution, In particular 

the values of human dignity, freedom and equality”.   



32 
 

The Complainant argued that the value of human dignity should be seen to mean that people 

must be protected from falsehoods. He submitted that no democratic society can ever be 

founded on a false foundation. The Complainant then referred to paragraph 35 of Fred 

Khumalo judgment where it reads, “There can be no doubt that constitutional protection of 

freedom of expression has at best an attenuated interest in the publication of false statements.  

As Cory J observed in the Canadian case, Hill v. Church of Scientology of Toronto, “False and 

injurious statements cannot enhance self development. Nor can it ever be said that it will lead to 

healthy participation in the affairs of the community. Indeed, they are detrimental in the 

advancement of these values and harmful to the interest of a free and democratic society”. 

Having quoted Cory, the Judge then said, “Similarly, no person can argue a legitimate 

constitutional interest in maintaining a reputation based on a false foundation”. 

The Complainant then beseeched the Commission not to uphold inaccurate facts on the basis 

that the Respondents were exercising their constitutional right since the Judges in Fred Kumalo 

did not accept that argument and dismissed that application. He submitted that this society of 

ours should not be held at ransom on the basis of false and inaccurate facts.   

The Complainant then went to consider the Jesse Kamau case.  He started by addressing Mr. 

Owino’s submission based on what appears at page 29 which implies that indeed some 

agreements do exist and that there was an exchange of letters.  About this, the Complainant 

said that the issue was not that there were no agreements or that there was no exchange of 

letters. For him, the issue was whether what the 2nd Respondent said was the correct fact of 

what those agreements said. He then highlighted the last sentence at page 29 of that decision, 

where the counsel for the applicant submitted that nowhere in either the exchange of letters or 

the agreements was it stated that the provisions relating to Islamic religion be entrenched in 

the Constitution.  The Complainant stressed that this submission was not disputed. He 

continued by saying that there was no evidence from the time the Respondents delivered their 

bundle of authorities on the 11th April 2011 to contest or aver differently from what is stated in 

the judgment they are relying on.  



33 
 

The Complainant then said that if one looks at the Respondents’ response, they had not applied 

to amend paragraph 2(a) of the response which was filed on 17th August 2010.  So, they were 

still asserting that there was no error of fact yet they had not given any evidence despite having 

read the Jesse Kamau case.  The Complainant therefore submitted that even on the 

Respondents’ own authority, their assertions at paragraph 2(a) cannot be true.   

The Complaint then considered Mr. Owino’s submission relating to Section 59 of the Evidence 

Act asking the Commission to take judicial notice of matters of public notoriety.  He said that 

Mr. Owino did not specify exactly what the Commission was to take judicial notice of.  

Secondly, he said that judicial notice does not apply on distorted facts.  He invited the 

Commission to consider Section 60 (3) of the Evidence Act which says, ‘If the court is called 

upon by any person to take judicial notice of any fact, it may refuse to do so unless and until 

such person produces any such book or document as it considers necessary to enable it to do 

so”.  He argued that the Commission could not just be asked to take judicial notice without any 

evidence being placed before it.  He therefore submitted that Section 60 (3) could not assist the 

Respondents since they had not placed any documents before the Commission to substantiate 

the fact it was being asked to take a judicial notice of. 

In conclusion, the Complainant submitted that the Media Act and the Code of Conduct correctly 

applies to the Respondents and that the relief sought was warranted.  He argued that “if we 

cannot learn to correct our mistakes and be honourable enough as an institution … to correct 

our mistakes … this Commission is not failing the Complainant but it would be failing the very 

society that it seeks to protect.”  He ended by praying that the Commission orders a correction 

to be done in a manner approved by the Council and for this correction to be published.   

ISSUES FOR DETERMINATION 

Having carefully perused the pleadings, listened keenly to both parties during the hearing and 

taking into account their lengthy submissions, the Commission identifies the following as the 

issues for determination:- 

 



34 
 

1. Whether the opinion of the 2nd Respondent was based on accurate facts. 

2. Whether the Media Act and the Code of Conduct for the Practice of Journalism applies 

to opinions. 

3. Whether the article was published on a matter of public interest. 

4. Whether the Respondents breached the Media Act and Code of Conduct for the Practice 

of Journalism. 

5. Whether the Complainant is entitled to the reliefs sought. 

THE FINDING OF THE COMMISSION 

1. Whether the opinion of the 2nd Respondent was based on accurate facts. 

The Commission acknowledges the fact that the 2nd Respondent was entitled to give his opinion 

as per the article published by the 1st Respondent subject of the present Complaint. The article 

was titled “Want Kenya to be land-locked? Just do away with Kadhi Courts” However the 

Commission regrets that the facts he relied upon on the question of Kadhi Courts were 

inaccurate. The Commission while noting that none of the parties availed the Agreement on the 

historical dimension of the Kadhi Courts nevertheless opted to rely on the decided case of Jesse 

Kamau in which this issue was extensively canvassed. In the Jesse Kamau Case the Court 

observed that nowhere was it stated in the agreements that the Islamic religion must be 

entrenched in the Constitution of Kenya. Interestingly this case was also relied on by Mr. 

Owino, counsel for the Respondents in support of their case. Relying on Jesse Kamau case the 

Commission finds that the 2nd Respondent based his opinion on in accurate facts. From the 

submissions, it is clear that an opinion must be based on true and accurate facts. By basing his 

opinion on inaccurate facts the Respondents breached Section 35 of the Media Act and Clause 

1 (a) of the Code of Conduct for the Practice of Journalism. 

2. Whether the Media Act and the Code of Conduct for the Practice of Journalism applies 

to Opinions. 

The Commission notes that the Media Act and the Code of Conduct do not define what an 

opinion is. However, Section 35 of the Media Act requires journalists to isolate opinion from 



35 
 

fact. This reference means that the Media Act clearly envisages that journalists will deal with 

both facts and opinions and the Code of Conduct provided for in Section 35 (2) applies to both. 

From the case law cited by both parties, it is obvious to all and sundry that opinions are covered 

in the conduct of journalism. The Commission does not agree with Counsel for the Respondents 

that the Media Act and Code of Conduct only apply to news. He offered the Commission neither 

statutory nor case law to support this misleading position. The Commission therefore finds that 

the Media Act and the Code of Conduct applies to both news and opinions. 

3. Whether the article was published on a matter of public interest. 

Both parties agreed that the discourse on Kadhis courts was a matter in public interest, which 

at that point in time was subject of intense public discussions in view of the Constitutional 

review process. The Commission will not belabor this point as it was not in contention.  

4. Whether the Respondents breached the Media Act and Code of Conduct for the 

Practice of Journalism. 

The Commission finds that the Respondents breached Section 35 of Media Act and the Code of 

Conduct for the Practice of Journalism in the following instances:- 

a. Section 35 (1) of the Media Act that requires the media to inform the public on 

issues of public interest and importance in a fair, accurate and unbiased manner 

while distinctly isolating opinion from fact. The Respondents in the article 

published contravened this section by failing to distinctly isolate opinion from 

fact. 

b. Clause 1 (a) of the Code of Conduct on accuracy and fairness that requires 

journalists to write a fair, accurate and unbiased story on matters of public 

interest. In this regard the Respondents failed the accuracy test. 

c. Clause 11 (b) of the Code of Conduct on covering ethnic, religious and sectarian 

conflict, that requires journalists to avoid provocative and alarming headlines. 

The Commission finds that the title of the article “Want Kenya to be land-

locked? Just do away with Kadhi Courts” was alarming and provocative as it was 



36 
 

not supported by accurate facts. Relying on the Jesse Kamau Case the 

Commission does not find any evidence that Kenya would be landlocked as a 

consequence of deletion of the Kadhi Courts from the Constitution. The 

obligation to avoid provocative and alarming headlines is couched in mandatory 

terms in Clause 11. 

d. Clause 11 (a) of the Code of Conduct on covering ethnic, religious and sectarian 

conflict requires that news, views or comments on ethnic, religious or sectarian 

disputes should be published or broadcast after proper verification of facts and 

presented with due caution and restraint in a manner which is conducive to the 

creation of an atmosphere congenial to national harmony, amity and peace.  

The Commission guided by Clause 11 (a) as set out finds that the Respondents 

failed to exercise due caution and restraint in a potentially divisive and religious 

matter of the Kadhi Courts in publishing the article. 

 

5. Whether the Complainant is entitled to the reliefs sought. 

The Complainant sought a correction of the story and that a commentary be published to 

correct the article complained of. In his submissions and final prayers during the hearing the 

Complainant seems to have abandoned the prayer for a commentary. The Commission 

therefore only considers whether he is entitled to a correction as prayed. Considering that this 

is a matter of public interest, the complexity and sensitivity of the issues, the Commission finds 

it inappropriate to order a correction of the article. 

 ORDERS OF THE COMMISSION 

Taking into account the evidence on record, the relief sought by the Complainant, the 

submissions made by both parties, and the relevant provisions of the Media Act, the 

Commission makes the following orders; 

1. We order and direct that the 1st Respondent pays a fine of two hundred thousand shillings 

for failing to distinctly isolate opinions from facts in violation of Section 35 (1) of Media Act. The 



37 
 

fine, imposed pursuant to Section 38 of the Media Act, shall be paid to the Media Council of 

Kenya within 14 days. 

2. We order and direct that the 1st Respondent pays a fine of two hundred thousand shillings 

for failing to publish an accurate story on a matter of public interest in violation of Clause 1 (a) 

of the Code of Conduct for the Practice of Journalism. The fine, imposed pursuant to Section 38 

of the Media Act, shall be paid to the Media Council of Kenya within 14 days. 

3.  We order and direct that the 1st Respondent pays a fine of two hundred thousand shillings 

for publishing an alarming and provocative headline in contravention of Clause 11 (b) of the 

Code of Conduct for the Practice of Journalism. The fine, imposed pursuant to Section 38 of the 

Media Act, shall be paid to the Media Council of Kenya within 14 days. 

4. We order and direct that the 1st Respondent pays a fine of two hundred thousand shillings 

for contravention of Clause 11 (a) of the Code of Conduct for the Practice of Journalism in 

failing to exercise due caution and restraint in publishing and covering ethnic, sectarian and 

religious conflict. The fine, imposed pursuant to Section 38 of the Media Act, shall be paid to 

the Media Council of Kenya within 14 days. 

In the event of failure to comply, we further direct that this matter be mentioned before this 

Commission for further orders. Either party is at liberty to make the necessary applications. 

Any party aggrieved by these orders may, as stipulated in section 32(1) of the Media Act, appeal 

to the Media Council of Kenya, in the prescribed manner, within 14 days from the date hereof 

Delivered at Nairobi this 29th day of March 2012 

Grace N Katasi (Chairperson)                        ……………………………………………………… 

Murej MakOchieng (Commissioner)  ……………………………………………………… 

Priscilla Nyokabi (Commissioner)  ……………………………………………………… 

Peter Mwaura (Commissioner)  ………………………………………………………. 


